Bir Fransız uydu operatörü, Rus TV propagandasının çevrimiçi kalmasına nasıl yardımcı olur?

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin bir forumda konuşuyor.
Yakınlaştır / Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, 18 Temmuz 2018’de Moskova, Rusya’da düzenlenen 2018 Moskova Kentsel Forumu sırasında konuşuyor.

Getty Resimleri | Michael Svetlov

Rusya’nın 2008’de Güney Osetya’ya girmesinden ve güney komşusunun topraklarını fiilen ilhak etmesinden kısa bir süre sonra, bir grup Gürcü, Kremlin’den bağımsız bir ses olan yeni bir Rusça televizyon istasyonu oluşturmak için bir araya geldi: Kanal PIK.

Gürcü kamu yayıncısının yardımıyla, Fransız uydu operatörü Eutelsat ile istasyonlarını Kafkasya’da yayınlamak için beş yıllık bir anlaşma imzaladılar. 2010’daki lansmanından sadece iki hafta sonra Eutelsat, PIK’ye terk edildiklerini bildirdi. Uydudaki yerleri, Moskova’nın sıkı bir şekilde kontrol edilen medya sisteminin önemli bir ayağı olan Gazprom Medya Grubu’na vaat edildi.

Kanal PIK o sırada yaptığı açıklamada, destanın “her ikisi de Kremlin’in yayın çizgisine bağlı olan Intersputnik ve Gazprom Medya Grubu’nu Rusça konuşan izleyiciler üzerinde uydu yayıncılığı konusunda fiili bir tekele bıraktığını” söyledi. Kanal PIK, bir yıl sonra başka bir Eutelsat’ta yer alacaktı, ancak istasyon zorlandı ve 2012’de kapandı.

On yıldan fazla bir süre sonra, Rusya bir kez daha bölgedeki bilgi hegemonyasını sağlamlaştırmaya çalışıyor. Ve bir kez daha Eutelsat bunu mümkün kılıyor. Ancak iki uydu endüstrisi uzmanı, Ukrayna’nın müttefiklerinin öne çıkıp Eutelsat’ı Rus devlet destekli dezenformasyon yerine Ukrayna’daki durumla ilgili fiili raporlamaya öncelik vermeye zorlama zamanının geldiğini söylüyor.

Denis Diderot Komitesi’nin yarısı olan André Lange, “Bir Fransız uydusunun propaganda savaşında kullanılması normal değil” diyor. Eski bir uydu TV yöneticisi ve Kyiv Post’un eski CEO’su Jim Phillipoff, önerileri kabul edilirse, “Rus medya dünyasında patlayan bir bomba olurdu” dedi. Diderot Komitesi’nin diğer yarısıdır.

Mart ayında kurulan Phillipoff ve Lange komitesinin esasen tek bir tavsiyesi var: büyük Rus uydu televizyon sağlayıcılarının Eutelsat uydularından bağlantısını kesmek ve onları Rusya’ya bağımsız ve güvenilir gazetecilik getiren istasyonlarla değiştirmek. WIRED’e konuşan Phillipoff, “Bu, çabalarımızın nihai hedefi: Rus televizyon alanında Rus hükümeti tarafından kontrol edilmeyen alternatif medya kanallarını etkin bir şekilde sağlamak” dedi.

Rus televizyonu her yerde ve her zaman Ukrayna’ya karşı savaşı destekledi, resmi Moskova propagandasını özenle teşvik etti ve çoğu zaman, dezenformasyon. Uydu televizyonu, özellikle geniş bant bağlantısının zayıf olduğu alanlar için özellikle önemlidir. Avrupa Konseyi, Rus hanelerinin yaklaşık yüzde 30’unun uydu televizyonu için ödeme yaptığını tahmin ediyor. Phillipoff, ülkenin yaklaşık yarısının evlerinde uydu antenleri olduğunu söylüyor.

Bu antenler, tamamı Eutelsat tarafından işletilen beş uydudan sinyal alacak şekilde büyük ölçüde kalibre edilmiştir. En önemli iki uydu, 36 ° doğu yörüngesinde dönerek onlara Doğu Avrupa ve Batı Rusya’nın çoğunu kapsama alanı sağlar: biri, 36B, doğrudan Eutelsat’a aittir; diğeri, 36C, Rus hükümetine aittir ve Eutelsat’a kiralanmıştır, bu da alanı Rus televizyon operatörlerine kiralamaktadır. Diğer üç uydu doğrudan Rusya’ya aittir, ancak Eutelsat tarafından işletilmektedir ve orta, kuzey ve doğu Rusya’yı kapsamaktadır.